Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen
Tirsdag d. 30.4.2024 kl. 17:00 – 19:30 i personalerummet på skolen.
Tilstede: Pia, Jeppe, Mette, Aase, Inger-Marie, Marie-Louise, Bue, Flemming, Nadja, Rune, Anne Marie, Siggi, Pernille
Afbud fra:
(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)
| Dagsorden | Tid | Ansvarlig | Egne noter/referat |
1. | Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden. | 2 min. | Jeppe. |
|
2. | Nyt fra…
| 20 min. | Jeppe. |
Eftermiddagsmad for de mindste vil fremadrettet blive spist senere, da det var for tidligt kl 13. Det vil blive efter cafe-model mandag, onsdag og fredag. Tirsdag og torsdag er det stadig i slutningen af dagens sidste lektion.
Der er igangsat frikvartersaktiviteter, hvor pædagogerne tilrettelægger lege eller lignende i frikvartererne. Det er indtil videre på prøvebasis to gange om ugen. Tanken er at børn skal have noget at lave i pauserne – og at legene skal rumme alle.
Velfærdens fundament starter på skolen d. 17 juni. De starter i gymnastiksalen. Der starter renovering af toiletter snarest. Der er emneuge på skolen i uge 22. Emnet er Åby – i forhold til andre år bliver det en lidt anden model, da det ikke handler om at producere, men mere om at lave aktiviteter. Skolebestyrelsen hjælper til med at stå i kaffebod. |
3. | Tema: Modtagetilbuddet og dsa-undervisning. En orientering.
| 20 min. | Pia. | Pia fortalte om skolens modtage-klasse. Her er fokus på hvordan man bruger illustrationer til at lære og give en forståelse for det danske sprog. Der er visuel understøttelse på alt sprog. Der arbejdes meget på sætningsstartere og på hvordan det danske skolesystem er sat sammen. Eleverne er delt op i to klasser. Der er pt 11 elever i klasserne. Det er muligt at gå i m-klassen i op til 2 år, derefter skal i en almen klasse på deres distrikskole. Eleverne i m-klasser er i praktik i skolens almene klasser, fx i idræt eller musik. Der er også modtageflex-elever her på skolen. De går i almene klasser og modtager særlig undervisning i basis-dansk. |
4. | Skoleåret 24/25 En status på planlægningen af det kommende skoleår. Herunder status på de afviklede klassedelingsmøder. | 20 min. | Pia/Rune. | Der er i dag slået to lærer-stillinger op. Der er samtaler d. 22/5. Bestyrelsens medlemmer melder tilbage om de kan deltage i samtalerne som bestyrelsens repræsentant.
Der har været forældremøder på 0, 3.,4.om deling af klassen. Der var god stemning på møderne. |
5. | Skolebestyrelsesvalg 2024 Status fra valgmøde og kandidatopstilling.
Skolebestyrelsens møder i 24/25 – fortsat sidste tirsdag i måneden?
| 30 min. | Pia/Jeppe. | Pernille ønsker at trække sig fra bestyrelsen. Jeppe melder tilbage om han ønsker at fortsætte. Der er frist for opstilling til valg d. 6.maj. Pt har 5 forældre meldt deres kandidatur.
Næste skoleår vil der fortsat være møder den sidste tirsdag i hver måned. Møderne vil være fra kl 17-19. |
6. |
Hvilke emner og hvilken proces og form skal vi planlægge? Hvem er tovholder? | 15 min. | Jeppe. | Tovholdere er Nadja, Anne-Marie og Jeppe. Skolebestyrelsen ønsker at lave årsberetningen i videoformat.
Emnerne er indtil videre: klassedeling, velfærdens fundament, ordensregler, ansættelse af souschef, renovering af toiletter, mobil-politik, madordning, kontaktforældre, Gennemgang af hvad bestyrelsen laver.
Bestyrelsen deler sig op i grupper og filmer delene til filmen separat på næste møde
Der skal laves manus til næste møde. |
7. | Punkter til næste møde: Sikker trafik jf. mail.
| 5 min. | Jeppe. | Der filmes årsberetning i en time. Evaluering af skolemad. Sikker trafik |
8. | Evt. Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt. | 5 min. | Jeppe. | Der var intet til punktet. |
Kommende møder 23/24: 28/5 og 11/6 – ligger også i kalender på aula.