Inklusionsvejledning

Inklusionsvejledning på Åløkkeskolen

På Åløkkeskolen er vi tre inklusionsvejledere.

Vores arbejde består i at sætte trivsel på dagsordenen for skolens personale.

Vi varetager igangsættelse af trivselsforebyggende processer i form af opstart og gennemførelse af:

• Ugentlige klassemøder på alle klassetrin
  • Uddannelse af legepatruljen
  • Fri for mobberi i 0.-1. klasse (Et anti-mobbe-forløb igangsat af Mary Fonden og udarbejdet af Red Barnet)
  • Stærke sammen for 5. klasse (Et forløb, der fremmer et stærkt og trygt klassefællesskab udarbejdet af Red Barnet)
  • Klassespillet i 6. klasse

Vi har desuden til opgave at igangsætte refleksive processer i teams ved at:

• observere i klasser forud for en narrativ teamrefleksion
  • facilitere refleksioner, der tager udgangspunkt i de årlige trivselsundersøgelser

Inklusionspædagog

Inklusionspædagogen bidrager til elevernes trivsel og undervisningsparathed igennem tværprofessionelt pædagogiske indsatser.

Pædagogen understøtter elevernes skolegang og er med til at give eleverne i 4.-6.kl. den fornødne hjælp til deres skolegang ved hjælp af kollegial tværprofessionel pædagogisk sparring.

Støtter børnene med faglige og/eller inklusionsudfordringer via relevante tiltag.

Styrker elevernes undervisningsparathed via samtaler med teamet, eleven og forældrene.

Hjælper med at styrke klasserne socialt ved fks. at facilitere klassemøder og andre sociale tiltag

På mellemtrinnet understøtter inklusionspædagogen børnenes overgang til fritidsklubberne i lokalområdet.