Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

27.08.24

Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d.27.8.2024 kl. 18:00 – 20:00 i personalerummet på skolen. 

 

Tilstede:

Afbud fra Aase, 

 

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)

 

Dagsorden

Tid 

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

 

Da vi endnu ikke har en formand, så vil Pia fungere som mødeleder, eller vi kan vælge en mødeleder ved mødets begyndelse, hvis dette ønskes.

 

2 min.

Pia

 

2.

Velkomst og konstituering af bestyrelsen. 

  1. Præsentationsrunde.

  2. Der skal vælges både formand og næstformand.

Desuden skal aftales, hvem der virker som medlemmer og suppleanter.

  1. Skolebestyrelsesmedlemmernes fordeling på klasser – f.eks. ift. deltagelse på forældremøder.

  2. Input til information fra SB på forældremøder.

 

Efter dette punkt kan mødeledelsen evt. overtages af nyvalgt formand.

 

  1. min.

Pia

a+b) Bestyrelsen præsenterede sig.

Bestyrelsen har konstitueret sig med Siggi som formand og Bue som næstformand.

Som suppleanter vælges Rikke og Mette.

 

c): Tilknytning til klasser:

0.årgang Maiken + Lisbeth

1.årgang: Thomas 

2. årgang: Bue og Marie

3.årgang: Mette

4. årgang: Siggi og Rikke

5.årgang: Anne-Marie og Anne-Marie

6.a: Thomas

M-klasse (ej forældremøde): Siggi

 

d) Repræsentanterne fortæller om bestyrelsens arbejde. Der bliver taget udgangspunkt i årsberetningen fra sidste skoleår. Der spørges også ind til princippet om klassedeling har virket efter hensigten. 

 

Oversigt over den nye bestyrelse bliver lagt på Aula. 

 

3.

Nyt fra…

  1. Elevråd

  2. Personale

  3. Ledelse (ansættelsessamtale 11/9, velfærdens fundament)

  4. Andre medlemmer? 

 

25 min.

Pia

  1. Alberte fortæller, at elevrådet har talt om, hvilke indsatser de vil have fokus på i det kommende år. De ønsker en karrusel til skolegården. Elevrådet har blik for, at de gerne vil hjælpe de elever, som har det svært på skolen, elev – elev. Vi talte om udfordringen med, hvor meget man skal vide om hinanden.

På næste møde vælger elevrådet årets fokus. 

  1. Det har været en god start på skoleåret. I dag har pædagoger været på seminar om den nye vision for fritidspædagogikken i Odense kommune. 

Personalet har i dette år fokus på undervisning med legende tilgang. Næste højdepunkt er fredag d. 13/9, hvor der er markedsdag. 

  1. Skoleåret er startet godt. Rådkvinden har kvitteret for, at skolerne har en fornuftig mobilpolitik. 

Personalet er i gang med et udviklingsarbejde, hvor fokus er på læringssyn. Udgangspunkt var teksten for skolens profil. Teamsene tager det med videre i deres daglige arbejde.

De nye klasser er kommet godt i gang. Der er nye børn på vej til flere klasser. 

Arbejdet med velfærdens fundament er godt i gang. Det meste er færdigt. De sidste justeringer bliver lavet i juleferien.

 

Personalet har indsendt et høringssvar vedrørende byens budget 2025.

 

Ledelsen har været ude om morgenen og observere trafikken. Der er mange, der parkerer ulovligt om morgenen.

Der bliver sendt en mail ud til forældrene med en opfordring til at være med varsom i morgentrafikken. 

 

Der er ansættelsessamtaler 11/9 til en stilling i skolens modtagetilbud. Maiken deltager på vegne af bestyrelsen.  

4.

Rammerne for bestyrelsens arbejde, herunder ønsker til faste punkter og temaer. 

 

Vi ønsker et årshjul for bestyrelsens aktiviteter, så vi kan understøtte arbejdet og sikre, at de faste opgaver håndteres rettidigt. 

Der er tradition for, at der på (næsten) hvert møde gives indsigt i et tema med mulighed for spørgsmål/input fra bestyrelsen, på denne måde varetages tilsynsforpligtelsen. Ønsker vi fortsat det? Og hvilke temaer/områder vil være relevante at høre om?

 

Traktement på skolebestyrelsesmøder – overvejelse fra skoleledelsen.

 

 

30 min.

Pia

Punkter til skoleårets møder:

  • Arbejdet med trivsel på skolen.

  • God brug af Aula/meddelelsesbog. 

  • Trafik foran skolen, på Åløkkestien og ved krydset på Rugaardsvej.

  • Skærme i skoleregi.

  • Skolens kerneværdier/profil

  • Skolestart. Hvordan laver skolen en god start på skolelivet.

  • Opbygningen af skoleugen. Hvordan prioriterer skolen, når der laves skemaer.

  • Ungedidaktik. Hvilke greb har Vestre skole gjort?

  • Vision for fritidspædagogik. 

 

Traktement på skolebestyrelsens møder. Møderne er forkortet, og der vil derfor ikke længere serveres tapas på møderne, men i stedet en let servering.

 

5.

Høring ift. Styrelsesvedtægten for folkeskolerne i Odense.

Specifik ændring ift. kompetencen til skoleudsættelse af elever.

Hvem vil skrive? Input til svar fra øvrige medlemmer.

 

Svarfrist til forvaltningen er 10/9.

 

10 min. 

Pia

Ledelsen anbefaler, at kompetencen til at skoleudsætte bliver flyttet fra skolen til børnehusene. 

Bestyrelsen vælger at bakke op og skriver derfor ikke et høringssvar. 

6. 

Høring ift. ny budgettildelingsmodel

Det forventes, at Børn- og Ungeudvalget sender forslag til ny budgettildelingsmodel i høring på udvalgsmødet d. 27. august. Høringsperioden forventes at løbe frem til d. 20. september, hvor der er frist for høringssvar.

Hvem vil skrive? 

Vi sender materialet ud til skrivende medlem(mer) så snart det modtages.

 

10 min.

Pia

Punktet er udsat til næste møde eller mødet i oktober, da materialet ikke er kommet endnu.

 

7. 

Punkter til næste møder:

Præsentation af årshjul.

Møde med kontaktforældre.

 

 

Præsentation af årshjul.

Møde med kontaktforældre.

Skal bestyrelsen efter hvert møde lave en kort video om dagens møde?

 

 

8.

Evt. 

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

 

 

5 min.

Pia

Til markedsdagen vil bestyrelsen stille op med en bod, hvor de skænker kaffe. Der skal stå to i boden ad gangen.

 

 

Kommende møder 24/25: 24/9 – 29/10 – 26/11 – 28/1 – 25/2 – 25/3 – 29/4 – 20/5 – 10/6