Læsevejledning

Læsevejlederens funktion på Åløkkeskolen

Læsevejlederen på Åløkkeskolen understøtter Odense kommunes handleplan for læsning:

Den overordnede målsætning er med udgangspunkt i Børn- og Ungepolitikken at udvikle og styrke læsekultur og en læseindsats i Odense Kommune – for derigennem at forbedre børn og unges læse- og skrivefærdigheder.

Læsevejlederen arbejder for, at læsning bliver en integreret del af elevernes hverdag både på skolen og hjemme.

Læsevejlederen har fokus på læsning og på, at læsning bliver et sikkert og brugbart værktøj i alle skolens fag for vores elever.

Alle elever skal blive så gode til at læse som muligt, mens de arbejder i et inkluderende læringsmiljø, hvor deltagelse og anerkendelse er nøgleord i arbejdet.

Læsevejlederen støtter elever med udfordringer ift. skriftsprogstilegnelsen (læse/stave).

Funktionsbeskrivelse for læsevejlederen

• at være bindeled mellem elever, forældre og ledelse ift. den skriftsproglige indsat.
  • sørge for at tests bliver udført ifølge årsplanen, evalueret, samt vejlede kolleger ift.  evt. tiltag.
  • bidrage til sprogarbejdet og skriftssprogstilegnelsen igennem co-teaching i de yngste klasser på skolen.
  • styrke skriftssprogsarbejdet hos de ældre elever på skolen igennem vejledningsforløb.
  • igangsætte forskellige læseindsatser for børn med skriftsproglige vanskeligheder.
  • at koordinere ordblindeindsatsen ift. tests, redskaber, kollegial sparring, opfølgning og forældresamarbejde - læs mere om arbejdet med elever i læseudfordringer andetsteds på hjemmesiden.