Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

26.11.24

Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d. 26.11.2024 kl. 17:00-19:00 i personalerummet på skolen. 

 

Tilstede: Siggi, Marie, Anne-Marie, Marie-Louise, Bue, Flemming, Anna, Pia og Rune, 

Afbud fra: Lisbeth, Thomas, Aase, Maiken, 

 

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)

 

 

Dagsorden

Tid 

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

 

2 min.

Siggi

 

2.

Nyt fra…

  1. Elevråd

  2. Personale

  3. Ledelse (status indskrivning f-sfo 25)

  4. Andre medlemmer? 

 

20 min.

Siggi

a) Elevrådet har været på rådhuset og tale med rådkvinden til Odense fælles elevråds mødet. Det handlede primært om mental sundhed. 

Der har været Girltalk som elevrådsarrangement for pigerne i 4-6 klasse. Det var en succes.

b) 2.klasserne øver Lucia for tiden. 6.klasserne har teateruge, hvor de skal fremføre Emil fra Lønneberg. Skolen har indgået et samarbejde med Odense Muay Thai – hvor de fleste elever kommer til at få en prøvetime. 

c) Der er indskrevet 37 distrikstelever, derudover er der 10, der har ønsket Åløkkeskolen. Der er et stigende antal, der vælger fri- eller privatskole. Så pt. er der indskrevet 47 elever til start i marts. 

Pia orienterede sig om næste skoleårs budget. 

d) Mødet med kontaktforældre er udsat til marts måned. 

 

 

 

2.

Tema: Skolens kerneværdi i lokalområdet, hvordan vedligeholder vi denne – hvordan skabes sammenhæng med skolens profil? 

Drøftelse af perspektiver fra forældre.

 

I kan orientere jer her forud for mødet:

Hjemmeside Åløkkeskolens profil

Og andre steder på skolens hjemmeside, hvor skolens arbejde er beskrevet.

Hjemmeside Åløkkeskolen

 

 

25 min.

Siggi

I forhold til skolens værdier, så er der et ønske om, at de bliver uddybet med eksempler – dette for at gøre skolens profil skarpere. 

Det kan være ide at skrive noget om samarbejdet med lokalområdet samt, at man ønsker at brande sig som en lille skole. 

 

Værdier bliver omtalt på skolens facebook, samt ved besøg i børnehaver mm.

 

Der er en formodning om at der bliver flere børn i distriktet i fremtiden. 

 

Bestyrelsen vil række ud til forvaltningen om hvad der er af planer for distriktet i fremtiden og se om vi kan få besøg af Susanne Brink.

 

Der kom et forslag om at lave en film om skolens værdier, hvor børn og personale skal udtale sig. 

 

Punktet vil komme op på et senere møde i dette skoleår

3.

Status på trafik v. skolen

Siggi orienterer om samarbejde m. Grundejerforeningen.

Skolen har haft besøg af konsulent fra kommunen ift. cykelzone ved skolen. Orientering v. Pia

10 min.

Siggi/Pia

Bestyrelsen vil i en uge inden jul stå foran skolen og sige godmorgen ved indgangen. Bestyrelsen koordinerer plan på Aula.

 

Cykelzone foran skolen: Der er mulighed for at lave en proces, hvor børnene også deltager. Det bliver i foråret 2025. Målet er at gøre skolevejen mere sikker – det er muligt, at det bliver klar til august 2025. 

4.  

Kontaktforældrearrangement forår 2025

Udvalget (Thomas og Lisbeth) orienterer.

10 min.

Thomas/Lisbeth

Thomas og Lisbeth har sendt et oplæg på Aula. 

Dato: 11/3-25 kl. 19-21

Program:  

  • Demografi og geografi nu og i fremtiden, oplæg (10 min + spørgsmål)

    • Kort over skoledistrikt og fremskrivninger af befolkningstal, kort sagt hvem betjener vi nu og i fremtiden

    • Der vil komme flere nye til klasserne

  • Hvordan bliver vi gode til at tage imod nye i klassen (grupper eller i plenum alt efter antal deltagere) (45 min)

  • Ideer til mål for skolen (45 min)

Pointen er ikke at de skal lave en masse mål, men at der kan brainstormes til en idebank med mål inklusiv tidshorisont (1, 3 og 5 år) til skolebestyrelsen. 

 

Punktet genbesøges på næste møde, da både Thomas og Lisbeth ikke deltog på dagens møde. 

4.

Køleskabe på skolen

En opdatering/orientering v. Rune. 

5 min.

Rune

Rune orienterede om, at skolen stadig er i proces i forhold til om der skal være køleskabe til elevernes madpakker. 

5.  

Forældrehenvendelse:

Børns brug af digitale midler. En forælder har sendt en besked til bestyrelsens medlemmer – ønsker en drøftelse af muligheden for gensidig forpligtelse af forældre ift. børnenes brug af f.eks. sociale medier.

Hvem vender tilbage – og med hvad?

 

I kan orientere jer her forud for mødet:

Hjemmeside Smartphone fri barndom

 

 

15 min.

Bue

Der er et ønske om at bestyrelsen drøfter elevernes brug af sociale medier og hjælper med at skabe en dialog. 

Det noget der optager mange forældre, og noget der svært at blive enige om. 

Skærmtid og sociale medier kommer op på mødet med kontaktforældrene. 

Det bliver kontaktforældrene, der har ansvaret for at få det med på forældremøderne i klasserne. Bestyrelsen vil gerne hjælpe kontaktforældrene om hvordan man kan facilitere det på mødet med forældrene.

 

Bue laver en tilbagemelding med udgangspunkt i ovenstående.

 

6.

Forældrehenvendelse: 

Forældrearbejdsdag på skolen?

Hvad er reglerne for arbejde fra forældre på skolen?

 

10 min.

Siggi/Rune

Svar fra BKF vedrørende regler: 

Det er muligt at bestille maling og pensler til at male legeredskaber igennem BKF. BKF skal blot modtage billeder af det I ønsker at male samt en farve. Rune sørger for at bestille.

 

I forhold til selv terrænet, så har skolen ikke så meget frihed. Man må selvfølgelig gerne forskønne terrænet ved at klippe hæk, feje, slå græs o.l., men vi må ikke ændre i eksisterende terræn eller tilføje, da dette kræver afledt drift. 

 

Som eksempel må vi gerne grave det jord væk fra den store jordbunke, der har samlet sig foran hegnet. Vi må til gengæld ikke plante træer eller bygge plantekasser. Gør vi dette, står Teknisk Service ikke for den efterfølgende drift og vedligehold. 

 

Bestyrelsen er delt på dette spørgsmål. 

 

Der meldes tilbage med beskeden om, at hvis der er ønske om at der laves en arbejdsdag. Så der må gerne arrangeres en arbejdsdag, hvis forældrene selv kan være koordinator. Det vil kun være det udvendige terræn. 

Alt arbejde skal godkendes af skolens ledelse først.

7.

Punkter til næste møde

5 min.

Siggi

Tema: SFO og arbejdet med vision for fritidspædagogik (v. SFO-medarbejdere)

Princip for klassedeling – opsamling efter input fra forældre

8.

Evt. 

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

 

 

5 min.

Siggi

Runes udkast blev godkendt og bliver snarest sendt ud til relevante personer

 

Kommende møder 24/25: 28/1 – 25/2 – 25/3 – 29/4 – 20/5 – 10/6