Lektiepolitik

Åløkkeskolens lektiepolitik

Der differentieres efter behov i lektiemængde og kompleksitet. Lektierne skal udfordre den enkelte elevs læring, give gode arbejdsvaner, større engagement og motivation og gøre eleverne uddannelsesparate. Lektier bidrager også til, at forældrene kan følge med. En lektie kan også være en social lektie, fx at øve sig på at lytte til en besked, at tale i et pænt sprog, pakke sin taske etc.

Lektier i indskolingen er

• Træningslektier, hvor eleven træner et allerede kendt stof. Fx læsetræning, gangetabeller, grammatik og stavning.
  • Færdiggørelseslektier, hvor eleven gør en opgave færdig, som er påbegyndt i skolen.
  • Læsetræning: Alle elever læser hjemme minimum 5 dage om ugen. I indskolingen 20 min. pr dag.

Lektier på mellemtrinnet er yderligere

• Forberedelseslektier, hvor eleven arbejder med ny viden og færdigheder. Det kan også være at læse en tekst eller overveje noget.
  • Udbygningslektier, hvor eleven arbejder med kendt stof på en ny måde. Fx. en stil eller en digital præsentation.
  • Integrerede lektier, hvor eleven arbejder med flere fagområder og fordyber sig og videreudvikle stoffet. Fx. emne- og projektarbejde, eller skrive en fagbog.
  • Læsetræning: Alle elever læser hjemme minimum 5 dage om ugen. På mellemtrinnet 30 min. pr dag.

Skole/hjem-samarbejdet

Lektier er et fælles ansvar. Vi lægger vægt på at afklare forventninger med hinanden, både på fælles forældremøder, men også i samarbejdet med det enkelte hjem.

Skolens ansvar:

• At eleven kender omfang, arbejdsmetode og målet med lektierne
  • Lektierne er differentieret, dvs. tilpasset den enkelte elev.
  • Eleverne ved, hvornår lektierne skal være færdige, og om de skal afleveres.
  • At der gives mundtlig eller skriftlig feedback i det omfang, det er relevant.
  • At større lektier koordineres i teamet.
  • At være opmærksomme på tidsforbruget til lektier er overkommeligt for eleven.

Forældrenes ansvar:

• At hjælpe eleven med at orientere sig om lektier.
  • At hjælpe med at skabe tid og rum til hjemmearbejdet, så eleven kan fordybe sig.
  • At støtte, opmuntre og sikre, at lektierne bliver lavet.
  • At give skolen besked, hvis lektierne generelt er for lette eller for svære

Vi forventer, at eleven:

• Gør sig umage og overholder aftaler.
  • Lader sig udfordre, og engagerer sig i sine lektier.
  • Har sin computer med og sørger for, at den er fuldt opladet.
  • Beder om hjælp, hvis noget ved lektien er svært.

Godkendt i skolebestyrelsen november 2019

Åløkkeskolens lektiepolitik.pdf

Shape Created with Sketch.