Åløkkeskolens udviklingspunkter 2024
Udvikling af Pædagogisk læringscenter (PLC)
PLC er en samling af ressource personer og vejledere på skolen, som har til opgave sammen med skolens ledelse at sætte retning og fokus for skolens udvikling. PLC er altså ikke et fysisk sted på skolen, men et forum på skolen, der understøtter personalets og børnenes læringsaktiviteter, samt udvikler nye aktiviteter.
PLC understøtter udviklingen af de bedst mulige rammer i bred forstand, som fremmer læring og trivsel for Åløkkeskolens elever og personale.
I de kommende år vil fokus være på at skabe en struktur, der understøtter dette arbejde yderligere.
Tilgangen i PLC er systematisk, hvor der tages udgangspunkt i data og viden.
Tanken er, at PLC skal være proaktiv, nysgerrig og opsøgende i udvikling af læring og faglighed.
PLC skal inspirere og udvikle sig konstant i forhold til børns læring og trivsel og medarbejdernes arbejde med dette.
Som ledelse skal vi være opmærksomme på faglige og pædagogiske strømninger, så dagsordener følger den nyeste diskurs.
Desuden har vi et ønske om at ledelsen af PLF skal tage udgangspunkt i personalets faglighed. De skal have den rette støtte til at udvikle sig. Ledelsen skal være tæt på elevernes læring og personalets praksis.
En skole i vækst
I disse år oplever vi, at vores skole vokser, og det er glædeligt. Skolens elevtal øges hvert år.
Det har den betydning, at skolens fysiske rammer kan udfordres af klasseantallet og den moderne skoles indhold. Vi kan blive udfordret af skolens nuværende rammer, som på nogle stræk ikke er tidssvarende og moderne.
En del af det løft sker med den ombygning, som skolen står over for. Både indendørs og udendørs ønsker vi en skole, hvor faciliteterne understøtter skolens grundlæggende værdier; trivsel og faglighed. Nøgleordene er fællesskab, fleksibilitet og et godt læringsmiljø, hvor indretningen er tilpasset elevernes forskellige behov og evner.
Derfor er personalets og børnenes ønsker og tanker om faciliteterne en meget vigtig del af denne ombygning. De har været en vigtig del af processen og vil også være det i fremtidige projekter.
En anden faktor, når en skole vokser, er, at kulturen og sammenhængskraften udfordres.
Derfor vil vi de kommende år sætte begreber som børnesyn og fællesskab på dagsordenen på de pædagogiske møder.
En skole med to klasser på alle årgange åbner også for muligheden for et større samarbejde faglærere imellem. Det giver os nogle gode muligheder for at arbejde årgangsvist med at udvikle undervisningen og den pædagogiske praksis i fællesskab. Vi kan nu sammensætte teams med flere medlemmer på flere årgange, hvilket giver mulighed for andre refleksioner og konkrete samarbejder i praksis.
Det giver os ligeså mulighed for at parallellægge undervisning på tværs af klasser på en årgang, så man også på elev-niveau kan samarbejde mere bredt.
På voksen-niveau giver disse muligheder os den gevinst, at faglærere på tværs af en årgang kan samarbejde om at tilrettelægge, udføre og evaluere undervisning, undervise sammen ved at samle klasserne og bruge Co-teaching strategier i undervisningen, men også deles om opgaverne, f.eks. om forberedelsen af forløb.
Det er vores klare overbevisning, at muligheden for at styrke læringsfællesskaberne i de teams som arbejder med klasserne, vil have en positiv påvirkning på børnenes læring. Dette kalder naturligvis også på yderlig fokus på læringsledelse, hvor ledelse og teams vil samarbejde om årgangsteamets arbejde med klasserne på årgangen, så muligheden for parallelundervisning, holddeling mm. udnyttes
På det pædagogiske plan har vi som ledelse derfor en klar vision for at styrke udviklingen med en øget integration af professionelle læringsfællesskaber. Her er data et vigtigt redskab. I samarbejde med personalet skal ledelsen have fokus på data. Både på elevernes faglighed og trivsel. Ledelse og PLC skal i samarbejde med teamene anvende og fremhæve data i forhold til elevernes læring.
Rent praktisk fungerer det på den måde, at ledelse og PLC er i dialog med personalet, og følger praksis tæt. Vi har allerede god praksis på skolen på dette område, men det er klart, at flere klasser og flere medarbejdere på skolen kalder på et fornyet blik på vores årshjul og mulighed for at understøtte arbejdet.