Undervisningsmiljøvurdering

Undervisningsmiljøvurdering 2024

Denne undervisningsmiljøvurdering indeholder følgende:

1. En kortlægning af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø

2. En beskrivelse og vurdering af undervisningsmiljøet

3. En handlingsplan for, hvordan og i hvilken takt eventuelle problemer skal løses

4. Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Alle skoler skal udarbejde en undervisningsmiljøvurdering mindst hvert tredje år. På Åløkkeskolen er gennemførelsen af en undervisningsmiljøvurdering en oplagt mulighed for at udvikle skolen i forhold til elevernes ønsker.

Personalet og eleverne har ikke nødvendigvis de samme oplevelser af undervisningsmiljøet, hvorfor det er meget vigtigt at gennemføre undersøgelsen med eleverne, da de kan have alternative idéer til udviklingen af det.

På Åløkkeskolen er det vigtigt, at både personale og elever bliver hørt i forbindelse med idéer til forbedring af undervisningsmiljøet.

Undervisningsmiljøvurderingen omfatter undervisningslokaler, men også toiletter, samt de psykiske og æstetiske forhold på stedet. Den kan omfatte alle forhold på skolen, som eleverne, personalet og ledelsen finder af betydning for et godt undervisningsmiljø.

På Åløkkeskolen har vi elevrådet, der sammen med kontaktlæreren, forsøger at stille skarpt på de områder, som eleverne vil have ændret eller forbedret.

Denne undervisningsmiljøvurdering blev udarbejdet som et elektronisk spørgeskema via Google Forms,. Det blev iværksat i perioden mellem 23.02.24 og  01.03.24 blandt eleverne på 3-6. årgang. Eleverne skulle rangere udsagn ud fra en skala fra “meget enig” til “meget uenig”.  De to andre muligheder var “enig” og “lidt uenig”.

Det er elevrådet, kontaktlærer og skolens souschef, der sammen har udarbejdet spørgeskemaet. Spørgeskemaet er udarbejdet med udgangspunkt i elevernes besvarelser fra den nationale trivselsmåling.

Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægning.

Undersøgelsen viser følgende tendenser:

⅔ af eleverne er ikke tilfredse med rengøringen. Ydermere er ¾ af eleverne heller ikke tilfredse med rengøringen på toiletterne. Over halvdelen af eleverne er tilfredse med temperaturen i klasserne.

I forhold til det æstetiske arbejdsmiljø, så er eleverne generelt tilfredse med mængden af arbejdspladser og skolens æstetiske forhold. ⅘ af eleverne kan altid finde et godt sted til gruppearbejde og ⅗ synes, at deres klasseværelse er hyggeligt. Omtrent halvdelen af skolens elever har altid ro til at arbejde ordentligt.

Spurgt ind til det psykiske miljø på skolen, så svarer 9/10 af eleverne, at de har gode venner i klassen. 7/10 mener, at de får den hjælp af lærerne, som de har behov for. I forhold til medbestemmelse i undervisningen, så er der generelt uenighed her - og svært at beskrive en tendens.

Det er tydeligt, at der foregår meget god undervisning med høj grad af deltagelse på Åløkkeskolen, og der overordnet set er en rigtig god stemning mellem eleverne og mellem medarbejdere og elever.

Der er dog et udviklingspotentiale i forhold til at holde skolen ren og toiletterne pæne.

Her gør vi det godt:

Her oplever vi udfordringer:

Gode muligheder på skolen for at finde et sted til fordybelse

Rengøring af både skole og toiletter.

Det lykkedes at gøre klasseværelserne til hyggelige steder.

Ca. ⅓ af eleverne får ikke den støtte i undervisningen, som de føler, at de har behov for.

Eleverne er gode til at danne venskaber.

En betragtelig mængde elever føler, at de ikke har nok indflydelse på undervisningen.

Ca. halvdelen af skolens elever føler ikke at de har nok ro til at arbejde.

Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet.

FOKUS

INDSATS

ØNSKET MÅL FOR INDSATS

ANSVARLIG

TIDSPLAN

Brug børnenes ideer i undervisningen

Øget fokusering på at bruge børnenes ideer

Synliggørelse af hvornår det er børnenes ideer, der indgår i planlægningen og aktiviteterne

Børnene lærer at få øje på, hvornår deres ideer er inddraget i planlægning og i aktiviteterne.

Toiletter

Fokus på at børnene rydder op efter sig selv på toiletter

Nudging i SFO og indskoling

Elevrådet laver kampagner

Renovering af toiletter

Løbende

Støtte og ro i undervisningen

Igennem “Mangfoldige læringsmiljøer”

(https://xn--mangfoldigelringsmiljer-k9b37b.dk/)

har personalet fokus på børnenes alsidige udvikling.

Klassemøder

Klassemøder sætter fokus på, hvad man som barn selv kan gøre.

Løbende

Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Åløkkeskolen arbejder løbende med trivsel. Det er vigtigt, at alle trives og har det godt i skolen, og at der er nogle voksne, som man kan henvende sig til, hvis der opstår udfordringer. Elever i trivsel lærer bedre.

I de kommende år skal skolens gennemgå en renovering, hvilket forhåbentlig vil være med til at gøre skolens udseende mere attraktiv og fremstå mere indbydende.

I forhold til støtte og ro i undervisningen, så det er et løbende tema i personalets daglige arbejde og på møder.

Ud over undervisningsmiljøundersøgelsen har vi et meget aktivt elevråd, som sammen med kontaktlærer og skolens souschef løbende tager mangler og nye tiltag op, samt en dygtig personalegruppe som adresserer eventuelle opståede udfordringer, når de opstår. Endvidere har vi tilknyttet en dygtig teknisk serviceafdeling, som udbedrer og vedligeholder skolen og dens faciliteter og altid er klar til at hjælpe pædagoger og lærere.

Åløkkeskolen d. 11.03.24

Undersøgelsen:

Cirkeldiagram

CirkeldiagramCirkeldiagramCirkeldiagramCirkeldiagramCirkeldiagramCirkeldiagramCirkeldiagram