Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

22.08.2023

Referat af skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d. 22.08.2023 kl. 17:00 – 19:30 i personalerummet på skolen.

Tilstede: Bue, Pernille, Mette, Jeppe, Siggi, Flemming, Nadja, Pia, Åse, Marie (fra kl. 18)

Afbud fra: 

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)

 

 

Dagsorden

Tid 

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

 

2 min.

Jeppe

Ingen bemærkninger.

2. 

Velkomst til et nyt skoleår

  1. Bestyrelsens sammensætning – status på medlemmer og suppleanter efter et medlems udtræden af SB ved sommerferien. (Suppleanter: Mette og Marie 22/23)

  2. Skolebestyrelsesmedlemmernes fordeling på klasser – f.eks. ift. deltagelse på forældremøder.

  3. Input til information fra SB på forældremøder.

 

30 min.

Jeppe

Ad 1:

Medlemmer:

Suppleanter: Mette

Der skal findes en ny suppleant, evt. fra 0. klasse. Pia skriver til 0. klasse og deltager på forældremøde d. 30/8.

 

Ad 2: Tilknytning til klasser:

0.a: PL, til der kommer en suppleant.

1.a: Bue

1.b: Annemarie, Jeppe, Siggi, Marie

2.a: Mette

2.b: Pernille

3.a: Jeppe, Siggi

4.a: Nadja, Annemarie

5.a: Marie?

6.a: Nadja

M-klasse: Siggi

 

Hvad fortæller vi på forældremødet:

Hvad er bestyrelsen?

Vi fører tilsyn med skolens arbejde.

Årsberetningen.

Hvad vi er optagede af i dette år?

Er der noget vi skal blive optagede af? – spørg forældregruppen.

Mind om at der er valg til foråret.

Forældrehenvendelser tages op på møder og drøftes med efterfølgende tilbagemelding.

 

3. 

Nyt fra…

  1. Elevråd

  2. Personale

  3. Ledelse  

  4. Andre medlemmer?

 

30 min. 

Jeppe

a.

Elevrådet er valgt, men der er endnu ikke valgt en formand/kvinde.

 

b.

Lejrskole, nye voksne i nogle klasser, nogle elever skal lige vænne sig til, at der nu er skoletid. Mange nye elever i klasserne.

Lang tid i sfo inden skolen rigtig startede, mange gode aktiviteter, men lidt præget af blandet vejr.

Å-cup er sfo begivenhed i nærmeste fremtid.

 

c.

Lærerstilling slået op, 95 ansøgere! Der er ansættelsessamtaler onsdag d. 23/8.

Stilling som personlig assistent til lærer er ledig.

Souschef stilling er populær – se senere punkt.

Mangfoldige læringsmiljøer 2 moduler i dette efterår: Variation i undervisningen. Kvalifikation af teamsamarbejdet.

Erasmus projekt, udviklingsarbejde om modtageklasser i samarbejde med skole fra Levanger i Norge. Forløber over 2 år. Vi har fået 30.000 euro til projektet. De to modtageklasseteams skal besøge hinanden både i Odense og i Norge, videndeling og erfaringsudveksling er i fokus – vi lærer af hinanden.

 

BIR børnene i robotbyen. To medarbejdere skal til Berlin, her skal de finde ud af, om vi kan få nogle samarbejdspartnere – de deltager som en del af en større gruppe fra Odense kommune.

Et andet BIR projekt ligger i januar, og der skal vi også deltage, som en del af ”region vest” i Odense.

 

Odense vil gerne have undervisnings-miljørepræsentanter blandt eleverne. Det skal være nogle elever fra elevrådet. Det skal ikke nødvendigvis være formand/kvinde. Vælges på et kommende møde og kan evt. deltage på bestyrelsesmøder ved behov.

 

Forældrehenvendelse:

Trafik foran skolen. Det bliver til tider kaotisk foran skolen. Kan skolebestyrelsen sætte det på dagsordenen? Vi sætter det på dagsordenen og lægger mærke til det hver især, indtil næste møde.

Børnehaveklassen med mange elever er godt bemandet og kan ofte dele klassen.

3. klasse har også en del tolærertimer da de også er mange elever – vi er opmærksomme på, om det er tilstækkeligt og følger klassen tæt. 

Vi skal modtage elever fra distriktet, og hvis der bliver mange i klasserne, kan vi først dele klassen næste skoleår jf. politikken på området i styrelsesvedtægten for Odense skolevæsen.

Til næste indskrivning til forårs sfo i november er der pt. 48 mulige elever.

4.

Skolebestyrelsens ønsker ift. indblik i skolens praksis – tilsynsforpligtelsen.

  1. Ønsker til temaer/emner for bestyrelsens arbejde. Sættes ind i årshjul, som præsenteres på næste møde.

Brainstorm og prioritering i plenum.

 

20 min.

Jeppe

Betegnelse 0. klasse eller børnehaveklasse?

Meddelelsesbogen

Data – nationale (overgangs)test – hvad fortæller de om skolen?

Håndskrivning – er det vigtigt?

Vestre skole overgang, skal vi møde skolebestyrelsen fra Vestre?

Evt. en bestyrelsesdag i samarbejde med andre skoler, en enkelt skole har spurgt til interesse for dette?

Mental trivsel, kan vi gøre noget? Se på de nye data for, hvordan har børnene det. Især trivsel for piger på mellemtrinnet.

Hvordan arbejder vi med bevægelse i undervisning?

Udviklingsarbejde i mangfoldige læringsmiljøer – hvad fortæller evalueringen om udviklingen på skolen?

Skærmbrug, (elevrådet kunne evt. fortælle om det.)

SFO lærerplanstemaer og hverdag.

Hvad er M-klassen, hvordan arbejder vi med dansk som andetsprog.

 

Hvilken profil og værdigrundlag har vi på Åløkkeskolen og hvilken kommunikationsstrategi har vi? Hvad er det vi gør, som er så godt? Hvilken type information søger man, hvis man skal finde en ny skole. Evt. et punkt kontaktforældre møde. Hvad vil vi bruge den information til?

 

4. 

Velfærdens fundament – status

10 min. 

Pia

Pia har holdt møder med BKF.

BKF vil have andre arkitekt- og projektfirmaer.

Nye arkitekt og projektfirmaer er nu sat i gang og har besøgt skolen. De skal nu give bud på opgaven.

Hen over de næste måneder skal en arbejdsgruppe fra personalet i gang med workshops, som skal konkretisere tanker og ideer.

Vi håber at vi kommer i gang med arbejdet i juni måned. Det bliver den gamle bygning og gymnastiksalen først. Der er kun 3 klasser den gamle bygning, så dem kan vi godt finde plads til andre steder.

Indskolingens ombygning kan kun finde sted i ferietiden.

 

Lokalsamfundets midler. Pia er i gang med at kommunikere med dem. Hvor langt det er kommet. Fx er lys og lyd i gymnastiksalen den del af dette projekt

 

 

 

5.

Ansættelse af ny souschef – status.

5 min.

Pia

Pia har travlt med at tale med ansøgere og har haft rigtig mange på besøg. Stillingen er åben til på fredag, og der er allerede 23 ansøgere. Der er mange kvalificerede ansøgere.

Onsdag d. 30/8 er der første møde i ansættelsesudvalget

11/9 andet møde i udvalget hvor vi finder de kandidater der skal til 1. samtale.

22/9 2.samtale og endelig valg af kandidat.

6.

Spørgsmål fra forældre ift. Klåbbens brug af mobiltelefoner.

Opfølgning på henvendelse fra forældre før sommerferien.

 

5-10 min.

Pia

En lille gruppe af forældre henvendte sig og spurgte om mobilpolitik i Klåbben.

Vi har gjort klåbben helt mobilfri, eleverne får deres mobil, når de skal gå hjem og kan skrive til deres forældre, at de er på vej. 

Vi skal se på principperne for mobiltelefoner og se på om der skal justeres ift. ordlyden her.

6.

Punkter til næste møder:

Præsentation af årshjul. 

Principper for klassedeling. 

Møde med kontaktforældre.

5 min.

Jeppe

Trafik, se på hvordan man synes morgenerne forløber foran skolen.

7. 

Evt. 

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

5 min.

Jeppe

Pia har haft skrevet ud om nogle ”aften-gæster med truende hunde i skolegården. Efterfølgende har nogle andre forældre meldt tilbage, at de ikke havde samme oplevelse, men godt at være obs i lokalsamfundet.

 

Kommende møder 23/24: 26/9, 31/10, 28/11, 30/1, 27/2, 19/3, 30/4, 28/5 og 11/6 – ligger også i kalender på aula.