Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

27.02.24

Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen 

Tirsdag d. 27.2.2024 kl. 17:00 – 19:30 i personalerummet på skolen. 

Tilstede:  

Afbud fra: Maja, Bue, Pernille 

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40) 

 

 

Dagsorden 

Tid 

Ansvarlig 

Referat 

1.  

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden. 

 

2 min. 

Jeppe  

Ingen bemærkninger. Punkt 6 blev ændret til ”skoler i krydsild” og det oprindelige punkt blev flyttet til næste møde. 

2.  

Nyt fra… 

  1. Elevråd 

  2. Personale 

  3. Ledelse (toiletter i indskoling, forårs sfo mm.) 

  4. Andre medlemmer?  

20 min. 

Jeppe/Pia  

  1. Elevrådet er ved at fremstille positive ladede skilte, der skal hænge rundt på skolen. Desuden er elevrådet i gang at lave en undervisningsmiljøundersøgelse. 

  2. Der har været afholdt fastelavn med tøndeslagning og markedsdag. Det var en stor succes. 

  3. Vi er i gang med at forberede Forårs-sfo. Der er 5 nyansatte til det. Fredag er første dag. Forældrene virker godt taget mod. 

Der er blevet bevilliget 350000 kr til at renovere toiletter i indskolingsbygningen. 

Der er ved at blive bygget en affaldsgård. 

3. 

Tema: 

Skærme i undervisningen 

 

v. Pia: Kort overblik over status på skolen – hvilke skærme, hvorhenne og hvornår?  Oplæg v. Åse: Hvordan kommer vi godt i gang med IT i indskolingen - en introduktion til redskaber og forløb. Oplæg v. Rune: Oplæg med afsæt i ministeriets anbefalinger udsendt januar 

2024  

 

Mulighed for spørgsmål og refleksioner. 

40 min. 

Rune/Åse  

Overblik over skærme: 

Chromebooks til 4.-6.kl. på alle skoler i kommunen, hos os får man allerede fra 3.kl. Dertil et klassesæt. 

Desuden nogle ipads. 

Smartskærme i alle klasser og faglokaler. 

 

Åse fortalte om, hvordan vi introducerer elever til IT i de yngste klasser. Vi bruger f.eks. ”skriv og læs” til de yngste. Her kan børnene ret let skrive en lille bog med et flot resultat. De skriver 

både ”børnestavning” og den voksne hjælper med voksenstavning/undervisertekst. Der kan desuden sættes billeder ind. Der er også mulighed for indtaling. 

 

 

 

 

 

 

Vi bruger google drev. Eleverne lærer tidligt at åbne, bruge og gemme dokumenter i en mappestruktur. 

Alle børn lærer at bruge Appwriter til en begyndelse og aflægger det, når de begynder at skrive godt selv. De børn, som fortsat har behov for stavestøtte eller indtalingsmulighed fortsætter med at bruge værktøjet. Læsevejleder understøtter dette både i indskolingen og hos de ordblinde elever. 

I matematik bruger vi ”skoledu”, hvor der kan laves matematik. 

Matematiklæreren kan tildele opgaver hjemmefra. 

Man kan tilgå sit drev hjemmefra. De skal blot benytte deres unilogin med appsodense.dk 

 

Rune fortalte om ministeriets nye anbefalinger til brug af skærme i grundskolen. 

Nogle af anbefalingerne har vi allerede styr på enten lokalt eller kommunalt. Andre vil vi udvikle på kontinuerligt. 

 

Skolen er mobilfri. 

 

Der kan være udløbere af skærmbrug på hjemmefronten i skoledagen f.eks. konflikter i forlængelse af spil aftenen før, en dialog på snapchat o.l. 

 

Det anbefales, at forældre taler om skærmbrug med hinanden og lave aftaler om, hvilke tidspunkter man ikke kontakter hinanden efter. 

 

4. 

Skolebestyrelsesvalg forår 24 Gennemgang af valg-forløbet.  Hvilke opgaver ligger til SB i den forbindelse? 

Overblik over hvem der er på valg. 

 

15 min. 

Pia  

Der er valg til SB her i foråret. Pia fortalte om proceduren. Den 24/4 kl 19 er der valgmøde her på skolen. Sigge og Pia repræsenterer skolebestyrelsen d. 24/4 

 

Frist for kandidater er 6/5. 

Jeppe, Siggi, Maja og Nadja er på valg. 

 

5.  

Kontakforældrefolder – redigeret - godkendelse  

10 min. 

Jeppe/Pia  

Der er et ønske at tilføje noget om digital adfærd, idebank til møder samt en løbende dialog om børns trivsel.   

 

 

 

 

 

Afsnittet om digital dannelse/adfærd skal løbende tages til revision hvert år. 

 

Der var debat om afsnittet med pige/drenge-fødselsdage. Der skal være flere muligheder for at holde en god fødselsdag end at afholde pige/dreng-fødselsdag. 

 

Pia har skrevet rettelserne ind. 

Folderen er blevet godkendt. Jeppe færdigredigerer og sender den endelige version til Pia, der publicerer den.   

 

6. 

Skoler i krydsild 

20 min. 

Jeppe/Pia  

I forlængelse af mediesagerne fortalte Pia om at skolen løbende arbejder med børnenes trivsel. Fokus er på hvordan børn lærer at være i et fællesskab. 

Dog er der til tider episoder med konflikter, hvor det nogle gange bliver voldsomt. 

Skolen navigerer efter ministeriets anbefalinger i forhold til sanktioner. 

Pia fortalte desuden, at ledelsen i konfliktsituationer sammen med personalet går på opdagelse i hvad der er sket – og sammen beslutninger det følgende forløb. 

Vi har en grundholdning om at alle børn gør deres bedste. 

7.  

Punkter til næste møde: 

Bevægelse og variation i undervisningen. 

 

5 min. 

Nadja  

Nyt fra SFO – et rids af, hvad vi er optaget af pt. i sfo. Værkstedsopdeling, læreplanstemaer, hjemsendelse. 

”Pædagogisk” frikvarter. 

Samspillet mellem SFO og forårs sfo. 

 

Bevægelse og variation i undervisningen. 

   Herunder eksempler på hvordan vi arbejder med bevægelse. 

 

8. 

Evt. 

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt. 

5 min. 

Nadja  

Nadja: Et ønske om at eleverne må have kontanter med på markedsdag. Pia svarede, at skolen ikke opbevare kontanter.  Så det er ikke muligt. 

 

 

Kommende møder 23/24: 19/3, 30/4, 28/5 og 11/6 – ligger også i kalender på aula.