Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årsberetning for skolebestyrelsen på Åløkkeskolen i skoleåret 2022-23

Vi er som skolebestyrelse optaget af, at vi i samarbejde med skolens ledelse skaber de bedste rammer for børnenes og medarbejdernes dagligdag på Åløkkeskolen. Vores børn skal kunne lære og udvikle sig i fagligt gode og trygge rammer, hvor der er plads til alle, og hvor alle kan blive så gode, som de kan”.

Citatet, der afspejler ånden i vores skolebestyrelse, stammer fra et høringssvar til kommunens effektiviseringsstrategi i august 2022. Skolebestyrelsen går op i vores folkeskole og reagerer ved udsigten til besparelser eller ændringer, som kan underminere den lokale skole. I november 2022 skrev vi således til børne- og ungeforvaltningen, da der ikke var nok distriktsbørn til to 0. klasser i skoleåret 2023-24. Fakta er nemlig, at der i årene frem vil komme mange flere børn i skoledistriktet, og det er uhensigtsmæssigt, hvis Åløkkeskolen de første år hele tiden skal justere op og ned. Siden november 2022 er der da også blevet indskrevet flere distriktsbørn til den kommende 0. klasse, og sammen med skolens ledelse holder vi øje med situationen. Åløkkeskolen skal heldigvis nok komme til at nyde godt af det stigende antal børn i kvarteret. Samtidig kan vi konstatere, at mange børn fra andre distrikter også gerne vil gå på skolen. Det bekræfter det indtryk, vi har fra arbejdet i skolebestyrelsen, af, at det går rigtig godt på Åløkkeskolen.

 

 

Skolebestyrelsens tilsyn med skolens virksomhed
Skolebestyrelsens hovedopgave er at føre et bredt tilsyn med skolens virksomhed, hvilket sker på forskellige måder på de månedlige møder. Hver gang er der et dagsordenspunkt med ”bordet rundt”, hvor elever, personale og ledelse beretter om stort og småt på Åløkkeskolen siden sidst og i den nærmeste fremtid. Desuden orienterer skolens ledelse på hvert møde om emner i relation til driften af skolen såsom økonomi, status på udviklingsprojekter eller planlægningen af det kommende skoleår. Men det vigtigste tilsyn sker i forbindelse med de oplæg om ønskede temaer, som enten ledelsen eller repræsentanter for personalet holder for skolebestyrelsen i løbet af året. I dette skoleår har skolebestyrelsen blandt andet fået indblik i og drøftet følgende temaer:

  • Åløkkeskolens profil som lokalområdets folkeskole.

  • Samarbejdet med Vestre Skole.

  • Læsevejledning, matematikvejledning og inklusionsvejledning.

  • De ugentlige fagdage, som giver mulighed for både fordybelse og variation med anderledes undervisning og ekskursioner, og som derfor er et godt supplement til almindelige skoledage.

  • Co-Teaching: Hvordan er udbyttet af at være to voksne i en klasse, og hvordan samarbejder personalet om denne praksis? Hvordan oplever eleverne Co-Teaching? Og hvordan kan skolens ledelse bruge disse erfaringer i fremtidig planlægning?

  • Arbejdet med teknologiforståelse og ”Børnene i robotbyen”.

  • Skolens perspektiv på og arbejde med dannelse.

 

 

Meddelelsesbogen
I dette skoleår er den såkaldte meddelelsesbog blevet indført for at styrke samarbejdet mellem skole og hjem. Skolebestyrelsen har været med til at fastlægge de lokale retningslinjer for dette værktøj, som er blevet indskrevet i Åløkkeskolens princip for skole-hjem-samarbejdet. Vores ønske er, at meddelelsesbogen fremmer dialogen mellem skole og hjem ved først og fremmest at have konstruktivt fokus på, hvad eleven lykkes med. Foruden dansk og matematik skal den derfor også dække elevens alsidige udvikling, og den skal som udgangspunkt opdateres i forbindelse med de to årlige skole-hjem-samtaler.

 

Skolebestyrelsens samarbejde med forældrekredsen
Et godt kendskab til, hvad der rører sig ude i klasserne, og hvad der er ønsker til blandt forældrene, giver et bedre grundlag for arbejdet i skolebestyrelsen. Derfor deltager skolebestyrelsens medlemmer også på så mange forældremøder i klasserne som muligt. Desuden har vi i dette skoleår arbejdet med at forbedre samarbejdet med klassernes kontaktforældre, hvilket har været begrænset i årene med Covid-19. For det første har vi ajourført en ældre folder om kontaktforældrenes rolle og opgaver, som vi vil præsentere på et møde for disse i begyndelsen af skoleåret 23-24. For det andet har skolebestyrelsen i foråret 2023 afholdt et møde for kontaktforældrene, hvor temaet var ”Børns digitale liv og forældres rolle”, hvilket en SSP-konsulent holdt oplæg om. I næste skoleår barsler skolebestyrelsen med to møder for kontaktforældrene. Første møde bliver nævnte møde om arbejdet som kontaktforælder. Andet møde bliver et temamøde med et endnu ikke fastlagt punkt.

 

 

Velfærdens Fundament
I begyndelsen af september 2022 blev lokalaftalen for ”Velfærdens Fundament Åløkke og Havnen” lagt frem. Skolebestyrelsen har medvirket i udarbejdelsen af denne overordnede plan for anvendelsen af de 16,1 mio. kr., som byrådet har afsat til at styrke kvarteret omkring Åløkke og modernisere Åløkkeskolen. Midlerne skal blandt andet gå til at transformere uudnyttede indendørs gang- og fællesarealer til frugtbare læringsmiljøer, til en opgradering af skolegården samt til indretning af et udendørs læringsmiljø. Når moderniseringsarbejdet på skolen går i gang, er der en plan for genhusning af eleverne, så projektet får så få konsekvenser for børnenes hverdag som muligt. Vi glæder os rigtig meget til realiseringen af planerne, så personalet og børnene på skolen kan få udbytte af forbedringerne.

 

Stil op til skolebestyrelsen
I foråret 2024 skal der være valg til skolebestyrelsen. Hvis du kunne være interesseret i at deltage i arbejdet for at gøre Åløkkeskolen endnu bedre for børn, forældre og medarbejdere, er du velkommen til allerede nu at kontakte en fra skolebestyrelsen eller skolens ledelse for at høre mere om arbejdet. Du kan også gå ind på skolens hjemmeside og læse skolebestyrelsens forretningsorden.

 

Skolebestyrelsen ønsker jer alle en rigtig god sommerferie og takker for samarbejdet i skoleåret 2022-23.

 

De bedste hilsner

Lea, Nadja, Bue, Pernille, Siggi, Anne-Marie, Mette, Marie-Louise og Jeppe