25.04.2023

Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d. 25.4.2023 kl. 17:00 – 19:30 i personalerummet på skolen.

Tilstede: Jeppe, Lea, Marie, Flemming, Siggi, Pia, Søren, Nadja

Afbud fra: Bue, Åse, Pernille, Anne Marie, Mette, Sofie (elevråd), Robert (elevråd)

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)

Dagsorden

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

2 min.

Godkendt

2.

Tema: Vores arbejde med dannelse v. SJ/PL

Fortællinger om skolens arbejde med dannelse.

30 min.

Jeppe

Pia og Søren fortalte om skolens perspektiv på og arbejde med dannelse.

Grundlaget er både Folkeskoleloven, Odense Kommunes dannelsesstrategi, ”Barn i Odense – en fælles politisk vision for et godt børneliv”, styrket pædagogisk læreplan for SFO, samt andre politiske mål og indsatser.

Strategier og politikker der oversættes og omsættes til lokal vision for Åløkkeskolen og dagligdagens undervisning, aktiviteter og traditioner.

Vi drøftede, bredt betragtet, skole og forældreperspektiver på børns dannelse.

3.

Nyt fra…

1. Elevråd
  2. Personale
  3. Ledelse
  4. Andre medlemmer?

Elevråd:

Arbejder videre med kampagnen omkring god adfærd på skolens toiletter

Personale:

Ser frem til den kommende emneuge i uge 21.

Er optaget af hvordan den igangværende fagfordeling for kommende skoleår falder på plads.

Ledelse:

6.klasse har lavet teater de sidste 2-3 uger. Viste det for skolen i dag – en flot forestilling

De ordblinde børn på skolen har i dag været til ordblindefestival

Repræsentanter fra alle teams på skolen deltog i sidste uge i en konference vedr. mangfoldige læringsfællesskaber

Vi har hilst på en ny lærer på Åløkkeskolen der i overflytningsprocessen er tildelt os. Det virker til et rigtig godt match og vi ser frem til samarbejdet næste skoleår.

Vi har pr. 1/8-23, 29 børn i forårs SFO, grundet tilflytning. Vi har været i dialog med forvaltningen, men for ikke mulighed for at danne 2 kommende 0.klasser. Vi har fastholdt vores 2 børnehaveklasseledere til næste år, hvilke giver os mulighed for at arbejde med holddeling på meningsfulde måder.

Andet:

Vil skolebestyrelsen hjælpe med en kaffe/kage bod til fredagen i emneugen 26/5-23?

Lea og Nadja er tovholder

4.

Velfærdens fundament

Hvor er vi i projektets forløb?

Søren

En kort status på, hvor vi er i projektet:

På skolen venter vi på, at projektets entreprise er klar, det handler primært om vedligeholdelsesdelen til en start, hvor gulve, lofter og vægge i den gamle bygning skal renoveres. Der arbejdes dog nu på, at vedligeholdelsesdel og moderniseringsdel evt. kan håndteres på samme tid.

Skolens medarbejdere inddrages i dette via en række workshops forud for moderniserings- processen.

Skolen arbejder med en ”genhusningsplan”, som beskriver hvor de respektive klasser kan være under byggeprocessen, da der ser ud til at processen vil forløbe mere smidigt, hvis vi kan rømme hele bygningen på en gang.

Der skal også moderniseres i indskolingen, men ikke så indgribende.

Det udendørs område bag Åasen skal også renoveres, det samme gælder skolegården.

Vi håber, at vi kommer i gang enten lige før eller lige efter sommerferien.

Det er klart, at en sådan gennemgribende renovering får konsekvenser for børnenes hverdag på skolen i byggeperioden.

5.

Status på skoleårets planlægning

Kort information om planlægningen af kommende skoleår.

Pia

Vi har overblik over tildelt økonomi, personale osv.

Vi er i proces omkring medarbejder ønsker til fagfordeling og beslutter endeligt midt i maj måned, hvem der varetager hvilket fag og aktiviteter.

Vi vil i videst muligt omfang prioritere, timer til co-teaching og vejlederes understøttelse af læringsmiljøet.

Vi laver skema i starten af juni.

Den endelige fagfordeling meldes ud til forældre og børn umiddelbart inden skolens sommerferie.

6.

Skolebestyrelsens årsberetning

Hvad – hvordan – hvem…vi skal lave aftaler.

Jeppe

Jeppe vil gerne lave et udkast til årsberetning og deler det på AULA

7.

Kontaktforældremøde(r) kommende skoleår

Tidspunkt og indhold, ansvar for planlægning?

Jeppe

Vi drøftede behov og muligheder. Vi aftalte at hold 2 kontaktforældremøde.

Et møde i oktober vedr. kontaktforældre opgaver, pjecen osv. (tovholder Siggi)

Et møde i foråret eks. marts om et relevant tema

(besluttes på SB i november)

8.

Punkter til næste møder:

5 min.

• Beslutning vedr. årsberetning
  • Status på skoleårets planlægning
  • Status Velfærdet fundament
  • Nyt fra kontaktudvalgsmøde v. Mette

Kommende emner kunne være:

• Samarbejdet med Vestre skoleår
  • Bevægelse i undervisning

9.

Evt.

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

5 min.

Kommende møder: 23/5 – 13/6