Matematikvejleder på Åløkkeskolen
På Åløkkeskolen arbejder matematikvejlederen målrettet på at styrke elevernes matematik- og talforståelse gennem en legende og undersøgende tilgang til faget.
Co-teaching og tidlig indsats
Matematikvejlederen samarbejder hver uge med lærere og pædagoger i 0., 1. og 4. klasse. Undervisningen foregår primært som Co-teaching, hvor flere voksne arbejder sammen i klassen for at skabe et inkluderende og differentieret læringsmiljø. Der arbejdes blandt andet med værksteder, hvor eleverne arbejder på samme tid med forskellige opgaver. Denne tilgang giver mulighed for at se alle børn og lære deres måder at tænke og arbejde på.
Talforståelse og regnestrategier
Vi har fokus på at udvikle elevernes tidlige og grundlæggende talforståelse med særlig vægt på tallene 1-10 og titalssystemet. Når denne grundlæggende forståelse er etableret, arbejder vi videre med regnestrategier og forståelsen af de fire regningsarter. Denne tilgang giver eleverne et solidt fundament for deres videre arbejde med matematik.
Læsevejleder på Åløkkeskolen
Læsevejlederen på Åløkkeskolen understøtter Odense Kommunes handleplan for læsning med fokus på at styrke læsekulturen og forbedre elevernes læse- og skrivefærdigheder.
Læsning som integreret del af hverdagen
Vi arbejder for, at læsning bliver en naturlig og integreret del af elevernes hverdag, både på skolen og hjemme. Målet er at gøre læsning til et sikkert og brugbart værktøj i alle fag. Vi lægger vægt på et inkluderende læringsmiljø, hvor deltagelse og anerkendelse er i fokus.
Støtte og vejledning
Læsevejlederen støtter elever med udfordringer i skriftsprogstilegnelsen (læse/stave) og fungerer som bindeled mellem elever, forældre og ledelse. Derudover varetager læsevejlederen:
Testning og evaluering i henhold til årsplanen samt vejledning til kolleger om eventuelle tiltag.
Co-teaching i de yngste klasser for at styrke skriftsprogstilegnelsen.
Vejledning og støtte til de ældre elever i forhold til skriftlighed og læseforståelse.
Koordinering af ordblindeindsatsen, herunder test, redskaber, kollegial sparring og forældresamarbejde.
Inklusionspædagog på Åløkkeskolen
Inklusionspædagogen bidrager til elevernes trivsel og undervisningsparathed gennem tværprofessionelle pædagogiske indsatser.
Støtte og sparring
Inklusionspædagogen arbejder tæt sammen med lærere og pædagoger for at understøtte elevernes skolegang og sikre en inkluderende undervisning. Dette omfatter:
Støtte til elever med faglige og/eller sociale udfordringer gennem målrettede tiltag.
Samarbejde med teamet, eleven og forældrene for at styrke elevernes undervisningsparathed.
Facilitering af klassemøder og andre sociale aktiviteter for at styrke klassens fællesskab.
Understøttelse af overgangen fra skole til fritidsklubber i lokalområdet for mellemtrinnets elever.
DSA (Dansk som andetsprog)
DSA-vejlederen på Åløkkeskolen varetager og vejleder i undervisning af flersprogede elever på alle klassetrin.
Undervisning og vejledning
Indsatsen tilpasses løbende efter elevernes og teamets behov og kan foregå som:
Co-teaching i klassen for at styrke sproglig deltagelse.
Undervisning på små hold for målrettet sprogstøtte.
Vejledning til lærer- og pædagogteam for at sikre en inkluderende sproglig praksis.
Modtageflex-elever
Nyankomne elever med et andet modersmål end dansk undervises i basisdansk og kan være tilknyttet skolens modtagetilbud for at fremme deres sproglige integration og trivsel.
Inklusionsvejledning på Åløkkeskolen
På Åløkkeskolen har vi to inklusionsvejledere, der også varetager skolens PLF-funktion (professionelle læringsfællesskaber).
Trivselsforebyggende indsatser
Vi arbejder målrettet med at fremme trivsel og fællesskab gennem:
Ugentlige klassemøder på alle klassetrin.
Uddannelse af legepatruljer for at styrke social interaktion og inklusion.
”Stærke Sammen”-forløb for 5. klasse, der fremmer trygge og stærke klassefællesskaber.
Klassespillet i 6. klasse, som understøtter sociale fællesskaber og klassetrivsel
Faciliterer processer om digital dannelse/bevidsthed i det ældste børnemiljø.
Professionelle læringsfællesskaber (PLF)
Som PLF-agenter arbejder vi tæt sammen med skolens teams for at udvikle mangfoldige læringsmiljøer og deltagelsesmuligheder for alle elever. Vi:
Igangsætter refleksive processer gennem observation og teamrefleksion.
Hjælper med dataindsamling og evaluering af pædagogiske indsatser.
Faciliterer faglig sparring og refleksion omkring skolens pædagogiske og didaktiske fokusområder.
BIR-vejledning og teknologiforståelse
På Åløkkeskolen arbejder to BIR-vejledere med teknologiforståelse som en del af Odense Kommunes strategi "“Verdens Bedste robotby - Strategi for dannelse og uddannelse i børnehøjde” Læs mere via. linket her: https://www.odense.dk/verdensbedsterobotbyiboernehoejde
Åløkkeskolens pædagogiske læringscenter (PLC)
PLC understøtter læring gennem vejledning, inspiration og samarbejde med skolens personale.
Fokusområder: Udvikling og understøttelse af læringsaktiviteter, digital dannelse.
Aktiviteter for eleverne: Den Kæmpe Store Læsedag, Læselyst-forløb, bibliotekstimer.