Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

25.03.25

Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d. 25.3.2025 kl. 17:00-19:00 i personalerummet på skolen. 

 

Tilstede: Siggi, Bue, Thomas, Anna, Alberte, Åse, Flemming, , Anne-Marie, Lisbeth, Bue, Marie-Louise, Mette, Rikke, Rune, Pia

Afbud fra: Maiken,Anne-Marie, 

 

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)

 

 

Dagsorden

Tid 

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

 

2 min.

Siggi

Dagsorden blev godkendt. 

2.

Tema: Fodgænger- og cykelzone omkring Åløkkeskolen

 

Konsulent og projektleder Carsten Harboe Hedeager fra Klima- og miljøforvaltningen deltager til dette punkt.

 

Desuden har vi inviteret Axel Lund Henriksen, formand for Grundejerforeningen til at deltage på dette punkt.

 

30 min.

Siggi

Udover Carsten Hedeager var Connie Clausen, der er trafikplanlægger og Lara Posingis, der er mobilitetsplanlægger på besøg.

Politisk er det bestemt, at der skal være cykelzoner foran alle skoler. 

De fremførte muligheden for at lave en cykelzone foran skolen. Både elevråd og bestyrelsen bliver en del af denne proces. 

Det er en proces, der tager tid, da transportvaner tager tid at forandre. 

Der blev talt om udfordringerne foran skolen og i nærområdet om morgenen. Der er flere steder, hvor der bliver utrygt og farligt om morgenen.

Super-cykelstien er også farlig, da farten hos mange cyklister er høj. 

Der er fuld opbakning fra Grundejerforeningen til projektet. 

Carsten Hedeager ønsker at fortsætte dialogen. Næste skridt er en tilbagemelding fra skolebestyrelsen.

Der er enighed i skolebestyrelsen om, at det er god ide at arbejde frem mod at få ændret trafikken foran skolen. 

Det forsøges at sætte gang i processen inden påskeferien. Elevrådet inddrages i processen. 

2.

Nyt fra…

  1. Elevråd

  2. Personale

  3. Ledelse: Status på skoleårets planlægning, skolens kapacitet. 

  4. Andre medlemmer? 

 

 

30 min.

Siggi

A: På elevrådet har der været talt om vandposter. Der er  et ønske om, at vandposterne skal repareres. Skolen er i gang med at undersøge dette.

B: Der forberedes emneuge i uge 20.Årets tema er Interrail igennem Europa.

Forårs-SFO er startet – og de nye børn har allerede taget skolen til sig. 

I SFO arbejdes der fortsat med visionen ”Mangfoldig fritid”. 

C: Skoleafdelingen og By/kulturforvaltningen har været på besøg og besigtiget bygninger. Der forventes, at skolens elevtal vil stige. Prognosen for kommende elevtal er dog ikke kommet endnu. 

Budgetudmeldingen er blevet udskudt til 2. april. Så orienteringen om dette vil komme på et senere tidspunkt. 

Der er indvielse af skolens modernisering d. 29/4. Der kommer mindst tre gæster fra byrådet. 

3. 

Skolemad – ministeriet har lanceret mulighed for et landsdækkende forsøg med skolemad.

 

Det er en meget foreløbig drøftelse om vores interesse for dette, da vi endnu ikke ved, hvordan betingelserne for deltagelse ser ud.

 

Læs mere her: 

Aftale sætter rammerne for nyt landsdækkende forsøg med skolemad | Børne– og Undervisningsministeriet

 

10 min.

Anne Marie / Siggi

Skolebestyrelsen blev orienteret om rammerne fra det nye landsdækkende forsøg. På landsplan bliver nogle skoler udvalgt til at afprøve forskellige muligheder.

Deadline for tilbagemelding til skoleforvaltningen er 10. april. Forsøget går fra 2026-2028. Vi får besked i 2025 om vi bliver valgt ud til at deltage i forsøget.

 

Bestyrelsen har svært ved at se produktion af mad her på skolen. Bestyrelsen vil gerne understøtte forsøgsordningen, men skolen har ikke de fysiske rammer til at fremstille/opbevare mad. 

Derfor melder bestyrelsen ind, at de ønsker være med i forsøgets del, hvor mad leveres af ekstern leverandør. Der ønskes, at ældste børnemiljø er førsteprioritet. Det yngste børnemiljø er anden prioritet. 

Vi vender tilbage til dette, når vi ved om skolen vælges ud til at deltage i forsøget.

4.

Skolebestyrelsens deltagelse i det bydækkende samarbejde ml. skolebestyrelser og forvaltning.

 

Vi skal have fundet en repræsentant, der vil træde ind i dette samarbejde på vegne af os.

Desuden tilbagemelding fra det møde, som Siggi deltog på.

 

10 min.

Siggi

Siggi repræsenterede skolen til det første møde.

Fremadrettet blev Thomas valgt som repræsentant for Åløkkeskolen.

 

Siggi gav en tilbagemelding på mødet. Der blev talt om, at skolebestyrelser på tværs af Odense skal arbejde mere sammen, da der er stort potentiale i det. 

 

Der er ikke dato på næste møde endnu. 

5. 

Opfølgning på kontaktforældremøde

Evaluering af mødet d. 11/3 og opsamling af pointer til det videre arbejde.

Obs på referat fra mødet.

10 min.

Siggi

Mødet var en succes. Der var mange gode input og der var god stemning til mødet.

Referatet sendes ud til alle forældre på skolen. 

Der gives en tilbagemelding til kontaktforældrene, der deltog i mødet. 

Kureren deles fremover fast elektronisk på Aula. 

Forældremøder:

Bestyrelsen ønsker at digital dannelse bliver et fast punkt på alle klassetrins forældremøder.

På alle klassetrin bydes nye forældre velkommen og der undersøges om der skal være tiltag i forhold til deres velkomst.

6.

Ny prognose for skoledistriktet

 

Punktet udgår, hvis den nye prognose ikke er kommet os i hænde. 

 

10 min.

Siggi/Pia

 

Udgår da prognosen ikke er klar endnu - dette punkt tages op på næste møde 

7.

Punkter til næste møde

Midtvejsevaluering ift. bestyrelsens arbejde.

 

5 min.

Siggi

  1. Ny prognose for skoledistriktet

  2. Midtvejsevaluering af bestyrelsens arbejde.

  3. Skoleårets planlægning. 

8.

Evt. 

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

 

 

 

5 min.

Siggi

 

 

Kommende møder 24/25: 29/4 – 20/5 – 17/6