Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

25.02.25

Skolebestyrelsesmøde Åløkkeskolen

Tirsdag d. 25.2.2025 kl. 17:00-19:00 i personalerummet på skolen. 

 

Tilstede: Maiken, Åse, Flemming, Pia, Rune, Siggi, Thomas, Anne-Marie, Lisbeth.

Afbud fra: Mette, Marie, Bue, Alberte, Anna, 

 

(Evt. afbud til Pia: sms 24 45 09 40)                                                                                                                                                                                 

 

 

Dagsorden

Tid 

Ansvarlig

Egne noter/referat

1.

Bemærkninger til dagsorden – godkendelse af dagsorden.

2 min.

Siggi

Dagsordenen blev godkendt. 

2.

Tema: Den gode skolestart – om overgangen fra børnehaverne, tiden i forårs sfo og 0.kl. v. børnehaveklasseleder og pædagog.

 

40 min.

Siggi

Indledningsvis Pia om overgang fra børnehave til FSFO. 

Derefter fortalte Trine om tiden i FSFO og systematikken i, hvordan børnene bliver fordelt i klasser til 0. klasse. 

Pia præsenterede de nye ansatte til FSFO. Der er to, der er kom-met med fra børnehusene. 

Det er et meget fagligt kompetent team, der er blevet ansat. 

 

Afslutningsvis fortalte Ditte om sit arbejde som børnehaveklasse-leder. Mens børnene er i FSFO, er børnehaveklasselederne sam-men med de nye børn ca. en time om ugen – her lærer de børnene at kende.

Inden sommerferie er der overleveringssamtaler. 

 

I 0. klasse er børnene i de samme lokaler som i FSFO. 

Eleverne bliver præsenteret for to nye bogstaver om ugen.

Der er også en gå-prøve og mange gode udflugter. 

Der er en legende tilgang til undervisningen. 

 

Fokus er overordnet på trivsel og relationer. Det er fx ikke muligt at sige nej til hinanden i en legesituation. Der aftales lege inden frikvartererne.

 

2.

Nyt fra…

  1. Elevråd

  2. Personale

  3. Ledelse 

  4. Andre medlemmer? 

 

 

20 min.

Siggi

A: På seneste elevrådsmøde har der været fokus på sidste skole-dag for 6. klasse. Rune forklarede hvorfor kåringer, vandkamp og karamelkast fra taget ikke længere er en del af programmet. 

Som noget nyt bliver den sidste uge for 6.klasse en slags outro-uge, hvor den gode afslutning på Åløkketiden er på programmet. Der er fokus på at lave et afslutningsshow eller lignende, som skal vises på sidste skoledag. 

Der har netop været flytning af klasseværelser. Der er utilfredshed hos børnene i ældste børnemiljø. Det er logistik, der gør, at klas-serne er placeret, som de er. Fx giver det ikke mening, at 5. klasse skulle flytte lokale, da de netop har været væk fra deres lokale pga renovering. 

Det opfordres fra bestyrelsen til, at dette bliver gennemgået i klas-serne.

Der er et problem med støj i omklædningsrummene i forbindelse med idrætsundervisningen. Personalet er på sagen.

B. SFO er fuld i gang med arbejdet med ”Sammen med mangfoldig fritid”. Kerneelementet ”positive fællesskaber” er blevet valgt som fokuspunkt.

I den forbindelse er der blevet foretaget interviews med børnene med henblik på at indhente data til at kvalificere valget af kerne-element. 

På fredag bliver der fejret fastelavn. Her deltager alle klasser.

C: Skolens sekretær Josefine er sygemeldt indtil videre. Derfor vil serviceniveauet på kontoret være lavere end normalt. Der arbejdes på en løsning. 

 

Den 29/4 kl. 10.30-11.30 er der indvielse af skolens ombygning. Odenses borgmester kommer og klipper den røde snor.

 

Pia er i dag blevet interviewet af Fyens Stiftstidende.

Emnet var, at mange folkeskoler i Odense mister elever til privat-skoler – Åløkkeskolen gør det dog mindre grad end mange andre skoler. Journalisten spurgte ind til det.

Personalet har i den seneste tid arbejdet med formen på vores skole/hjem-samtaler. Tiltagene bliver sat i gang i næste skoleår.

 

Der har været reaktioner på, at ledelsen har besluttet at, der ikke skal være køleskabe til madpakker for alle elever. Der holdes et møde med kontaktforældre senere i denne uge.

3. 

Skoledistriktet og skolens prognose ift. elevtal 

Information v. Pia

20 min.

Siggi/Pia

Prognosen er desværre forsinket, så den blev ikke gennemgået. 

Pia fortalte om skolens distrikt. 

Da prognosen ikke er klar, bliver punktet ikke taget op på kontakt-forældremødet. 

Pia gennemgik de kriterier, BUF bruger, hvis en skole har mange elever i forhold til skolens størrelse. 

Det er ikke muligt at lave en ændring af de fysiske rammer på Åløkkeskolen. 

Vi genoptager drøftelsen når den nye prognose er klar.

Skolens elevtal vokser. Derfor er emnet på kontaktforældremødet, hvordan man kan skabe sammenhæng i forældregruppen, når der ofte kommer nye børn og forældre til. 

4.

Timefordelingsplan skoleåret 25/26

Information v. Pia

20 min.

Siggi/Pia

Pia præsenterede timefordelingsplanen for næste år.

Klassens tid er tilbage på skemaet. Der også fag, der har flyttet klassetrin.

Noget nyt er begrebet timebank, hvor der lagres timer til fx to-voksentid. 

Af andre overvejelser til brug af timer fra timebanken er følgende:

  • Beholde vores pauser/ringetider – det fungerer godt!

  • Beholde læsebånd – det rykker!

  • Intensive forløb (vejledertimer) (ift. de 10% med størst behov for intensive forløb + ordblinde + HB osv.)

  • Timer 0.årgang, så de er i skole ligeså lang tid som 1.årgang.

  • Teammøde i yngre klasser – to voksne i klasserne

  • De yngste klasser – to-lærer/voksen timer ”tidlig indsats” – 1.klasse især

  • Klasser med mange elever

  • 4.årgang boost (vurdering pba. test).

  • Håndværk/design m. mange elever.

  • 0.årgang – kommende 1.kl. lærer.

8.

Punkter til næste møde

Trafikkonsulenter ift. cykel og fodgængersikker skole deltager i første del af mødet.

5 min.

Siggi

1.Trafikkonsulenter ift. cykel- og fodgængersikker skole deltager i første del af mødet. Axel fra grundejerforeningen inviteres med til dette punkt. 

2. Skoledistriktets udvikling (hvis prognosen er kommet) 

3. Opfølgning på kontaktforældremøde

9.

Evt. 

Sig gerne til fra mødets begyndelse, hvis du ved, at du har noget til dette punkt.

 

 

5 min.

Siggi

Sigge deltager i netværks-møde for skolebestyrelsen mandag d.3/3

Der er risiko for, at planlægning af næste skoleår er forsinket. Derfor er mødet 10/6 flyttet til 17/6.

 

 

Kommende møder 24/25: 25/3 – 29/4 – 20/5 – 10/6